2.06.2014

CIASTECZKA TIM TAM

Ciasteczka TIM TAM


  Czekoladowe ciasteczka TIM TAM są specjalnością australijską. W Australii są bardzo rozpowszechnione. Mają określoną recepturę, kształt, a nawet sposób spożywania :-)
Zrobiłam odstępstwo, przede wszystkim, od kształtu. Ciasteczka powinny mieć w podstawie prostokąt, a moje mają koło :-) 
Wszystko jedno - koło czy prostokąt, ciastka są znakomite! 

Polecam, zwłaszcza zwolennicy czekolady będą zachwyceni :-)




Potrzebne składniki:

na ciasto:
90g masła 
180g cukru pudru
2 jajka 150g mąki pszennej
40g kakao
15g czekolady w proszku
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
szczypta soli
60ml mleka
80ml wody


Na polewę:
200g czekolady mlecznej
150ml śmietany 36%

Na krem:
3 żółtka
70g cukru pudru
25g mąki pszennej
250ml mleka
75g gorzkiej czekolady


Sposób wykonania:

1. Masło lekko topimy ( nie musi być całkowicie rozpuszczone, powinno być miękkie). Do masła dodajemy cukier, miksujemy. Dodajemy jajka nadal miksując. Do drugiej miski przesiewamy mąkę, kakao, czekoladę, proszek, sodę i sól. Mieszamy mleko z wodą. Dodajemy do masy jajeczno-maślanej, na przemian, produkty sypkie i płynne. Masą napełniamy foremki i pieczemy w temperaturze 180 stopni. W zależności od wielkości foremek pieczemy około 15-25 minut (test suchego patyczka). Upiekłam ciasteczka w dwóch rozmiarach. Mini babeczki udekorowałam tylko białym kremem, większe babeczki przełożyłam kremem, polałam polewą czekoladową i zrobiłam nią dodatkowo dekorację za pomocą rękawa cukierniczego.
2. Robimy krem. Ubijamy żółtka z 1/3 cukru, dodajemy mąkę, mieszamy. Mleko z pozostałym cukrem gotujemy w rondelku. Gorącym mlekiem zalewamy ubite żółtka. Całość podgrzewamy, aż uzyskamy konsystencję budyniu. Gorącą miksturą zalewamy czekoladę, mieszamy. Odstawiamy do wystygnięcia. (Przepis na krem pochodzi z książki "Złota Księga Czekolady")




3. Przygotowujemy polewę. Zagotowujemy śmietanę, czekoladę łamiemy na drobne kawałki. Śmietaną zalewamy czekoladę, energicznie mieszamy, aż do rozpuszczenia się czekolady i uzyskania kremowej konsystencji. 
Wystudzoną polewą dekorujemy ciastka. Ciastka polewamy dwukrotnie lub nawet trzykrotnie.



 Pozostałą polewą dekorujemy ciastka używając rękawa cukierniczego.



Oryginalne TIM TAM nie są dodatkowo dekorowane. My jednak możemy wykazać się twórczą inwencją, dekorując każde ciastko inaczej :)









Moje ciastka znajomi określili jednym słowem: ...  renesansowe :)



Mini ciasteczka (są wielkości pralinek czekoladowych) można zapakować do pudełeczka na prezent. 



Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz