30.03.2016

MAKOWIEC

Makowiec



  Wcześniej pisałam, że nie będę wstawiała na bloga ciast, które występują na wielu innych blogach, bo nie ma to sensu. Jednak, gdy mam ochotę zrobić makowca, to wciąż szukam przepisu po różnych stronach internetowych.
 Potraktowałam więc mojego bloga, jak osobistą książkę kucharską:) Ten przepis jest wielokrotnie przeze mnie przetestowany (w każde święta), makowiec zawsze wychodzi super!

Potrzebne składniki:

na ciasto:
500g mąki pszennej
150g masła
100g cukru drobnego
5 żółtek
40g drożdży
250ml mleka
skórka otarta z jednej cytryny
szczypta soli

 na nadzienie:
350g niebieskiego maku
3 łyżki miodu
90g cukru drobnego
150g bakalii (włoskie orzechy, rodzynki, migdały, skórka pomarańczowa)
45g masła klarowanego
5 białek

 na lukier:
kilka łyżek cukru pudru
kilka łyżek mleka



Sposób wykonania:

1. Najpierw wykonujemy nadzienie z masy makowej. Mak dzień wcześniej zalewamy wrzącą wodą i odstawiamy na noc. Następnego dnia odsączamy na sitku wodę. Mak mielimy trzykrotnie lub nawet czterokrotnie. Dodajemy miód, cukier i bakalie. W rondelku topimy masło i dodajemy masę makową. Smażymy masę makową około 10-15 minut, często mieszamy. Odstawiamy do przestudzenia.
2. Składniki odważamy. Drożdże mieszamy z łyżeczką cukru i 50ml ciepłego mleka. Mąkę przesiewamy do miski, na środek wlewamy drożdże, oprószamy mąką, zostawiamy do wyrośnięcia. Masło topimy, resztę mleka podgrzewamy, żółtka ubijamy z cukrem. Gdy drożdże podrosną, wszystkie składniki mieszamy i wyrabiamy ciasto około 20 minut.
Odstawiamy do wyrośnięcia.
3. Białka ubijamy. Zostawiamy kilka łyżek (do posmarowania ciasta), resztę mieszamy z masą makową. Ciasto drożdżowe wyjmujemy z miski, wyrabiamy, dzielimy na trzy części. Wałkujemy na trzy prostokąty, smarujemy białkiem, nakładamy makowe nadzienie, rolujemy. Makowce zawijamy w papier do pieczenia, zostawiając około 1-2 cm luzu. Kładziemy na blaszkę na około 20 minut. Piekarnik nastawiamy na 180 stopni. 
4. Makowce pieczemy około 30-40 minut, do zrumienienia. Wyjmujemy z piekarnika, rozcinamy papier, lekko studzimy. 
5. Rozcieramy cukier z mlekiem, polewamy makowce.




Smacznego!



3 komentarze:

  1. Taki makowiec uwielbiam mniej ciasta w duuuużo maku:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę dałam więcej maku niż w przepisie:) ale doszłam do wniosku, że chyba przesadziłam...ciasta w ogóle nie widać:)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Czyli idealnie jak dla mnie:) .

      Usuń